Ett svenskt bolag har i grunden förändrat hur människor världen över lyssnar på musik. Att Spotify lyser som den svenska företagshimlens klaraste stjärna står bortom allt tvivel.

Men Daniel Ek och Martin Lorentzons skapelse har gjort misstag och brutit mot lagen, fått kritik, backat tillbaka, tagit efter andra, försökt på nytt och lyckats. De sagolika framgångarna
till trots har Spotify aldrig gjort en enda krona i vinst. I stället har bolaget ständigt behövt uppfinna sig själva på nytt för att säkra ett fortsatt inflöde av riskkapital. Den svenska enhörningen berättar om Spotifys krokiga resa till musik- och techvärldens absoluta mittpunkt.

Rasmus Fleischer är forskare i ekonomisk historia, författare och föreläsare. Den svenska enhörningen har han skrivit tillsammans med Pelle Snickars.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi bjuder på dryck och lite somrigt plock att äta till. Vid vackert väder kommer vi att vara på bokhandelns innergård. Pris 100 kr/person. Bindande anmälan snarast! Insläpp från ca 18.30.